Mistrzostwa Europy w Berlinie przeszły do historii. Dla mnie osobiście był to najsłabszy biegowy występ wśród wszystkich 9 ukończonych przeze mnie maratonów. Do tej pory wszystkie moje starty były w miarę stabilne. Dość powiedzieć, że średnia ze wszystkich dotychczasowych maratonów to 2:14.06. Nawet w tropikalnych warunkach podczas Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro uzyskałem wynik 2:17.34, czyli o niemal 9 minut szybszy niż na trasie w Berlinie… Przygotowania do maratonu Przygotowania do maratonu zaczęły się

Read More

Przełom kwietnia i maja w tym roku był dla mnie okresem lekkiego roztrenowania i odpoczynku od biegania. Na horyzoncie jednak już widać kolejny maraton i kolejne wiele tygodni ciężkiego, mozolnego, wyczerpującego treningu. Po tak leniwym okresie bardzo ciężko wchodzi się na wysokie obroty, a tygodnie uciekają i trzeba swoje wybiegać, żeby odpowiednio przygotować się do następnego ważnego startu. Jak wprowadzić się w trening, żeby biegało się łatwo i przyjemnie, a do tego bezpiecznie i bez

Read More

Na dworze przez cały tydzień na termometrze -10 stopni, a tu przygotowania do maratonu w pełni. Tygodniowy przebieg między 160 a 180 kilometrów. Każdy trening to udręka, walka z burzami śnieżnymi czy zmrożonymi mięśniami i brakiem komfortu biegowego przez noszenie na sobie 5 bluzek i 3 par spodni. Dodatkowo jeszcze trzeba zrobić szybszy akcent biegowy z prędkością maratońską. W takich warunkach bardzo łatwo o kontuzję – bieganie po niestabilnym terenie i przemarznięty organizm są bardzo

Read More

Mój sezon 2017 na pewno mogę zaliczyć do bardzo udanych. Jak zwykle najważniejsze przygotowania skupiały się wokół wiosennego i jesiennego maratonu i były to dwa najważniejsze cele tego sezonu. Wszystkie pozostałe starty były albo elementem przygotowań do maratonu albo startami w okresie roztrenowania po nim. Taki system treningowy pozwala na idealne zaplanowanie naszej formy dokładnie wtedy, kiedy chcemy być na najwyższych obrotach. Nie jesteśmy robotami i nie da się trzymać wysokiej formy przez kilka miesięcy,

Read More

Każde przygotowania do maratonu są inne. Głównie ze względu na aktualny poziom wytrenowania, staż treningowy, przerwy w treningu spowodowane np. kontuzjami czy po prostu inne założenia na start. Dlatego tak ważny jest zindywidualizowany trening, który kompleksowo i optymalnie wykorzysta cały drzemiący w nas aktualnie potencjał. Moje jesienne przygotowania maratońskie również zrobiły użytek z całej wiosennej pracy do Mistrzostw Polski w maratonie i letnich startów na krótszych dystansach. Najważniejsza w treningu jest regeneracja Niestety lata płyną

Read More

Zaczęły się wakacje. Teoretycznie okres odpoczynku i leniwego leżenia na plaży. Ja niestety swoją przerwę mam już za sobą. Po ciężkich przygotowaniach do maratonu i samym starcie podczas Orlen Warsaw Marathon miałem kilka startów na krótszych dystansach. Dosyć mocno zszedłem wtedy z kilometrażu, żeby organizm odpoczął od dużych obciążeń. Po tym wszystkim dodatkowo dwa tygodnie luzu, ale ten leniwy okres się skończył i trzeba wziąć się od nowa do pracy. Początki po przerwie są ciężkie

Read More

Cały okres zimowych i wiosennych przygotowań był podporządkowany pod jeden start – Mistrzostwa Polski w maratonie. Plan został zrealizowany w 100 procentach i najważniejsze, że obyło się bez żadnych zdrowotnych problemów. Treningi do maratonu nie należą do najłatwiejszych i ważne jest, aby po tym okresie dobrze „schłodzić” organizm. Oczywiście nie znaczy to, że należy nam się miesiąc przerwy bez jakiejkolwiek aktywności. Organizm przyzwyczaił się do obciążeń na wysokich obrotach i teraz istotne jest żeby stopniowo

Read More

Pierwsza część nowego sezonu biegowego miała być zakończona startem podczas jednego z największych w Polsce maratonów – Orlen Warsaw Marathon, który był jednocześnie Mistrzostwami Polski w maratonie. Po zeszłorocznych Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro postanowiłem dość mocno odpocząć i się zregenerować. Do tego stopnia odpoczywałem, że waga dobijała już do 60kg (moja normalna waga startowa to 53kg). Ale wyszedłem z założenia, że im niżej spadniesz tym wyżej się odbijesz. Przygotowania do wiosny rozpocząłem już

Read More

Przygotowania do maratonu w pełni. W tym roku poprzedzone były solidnie przepracowaną zimą, o czym może świadczyć sprawdzian na 7 tygodni przed maratońskim startem, który odbył się podczas X Biegu Kazików w Radomiu. Tam 10km pokonałem poniżej 30 minut, co mogło świadczyć, że wszystko idzie w dobrym kierunku. Z takich podstaw spokojnie można budować maratońską wytrzymałość. Następnego dnia po starcie w Radomiu wyleciałem na obóz wysokogórski do Albuquerque, gdzie spędzę większą część moich przygotowań. Tą

Read More

Małymi krokami zbliża się sezon startowy, więc w trening wkradają się szybsze odcinki. Im bliżej wiosny, tym prędkości będą narastały, a tętno coraz częściej będzie w strefie biegania mieszanego i beztlenowego. Jednocześnie utrzymuję stały kilometraż w granicach 140-150 kilometrów tygodniowo. Mimo że pogoda nie sprzyja szybszemu bieganiu przez wszechobecny mróz, śnieg i smog, zawsze staram się szukać optymalnych warunków do biegania. Jeżeli na dworze są maksymalnie ekstremalne warunki, to szybki trening planuję wykonać na hali.

Read More